Spørgsmlål og svar
Her får du svar på de mest stillede spørgsmål hos øjenlæge Copenhagen Eye Institute.
Sådan kommer du nemt frem
Hvor ligger i, hvordan kommer jeg til med offentlig transport?
Copenhagen Eye Institute ligger centralt i København på Kejsergade 2, 2. sal, 1155 København K. Kejsergade ligger ved Gråbrødretorv, i den gamle middelalderby.
Vores klinik er let tilgængelig med offentlig transport.
- Metro: Vi er kun få minutters gang fra Nørreport Metrostation (M1/M2 linjerne) og Gammel Strand Metrostation (M3/M4 linjerne).
- Bus: Flere buslinjer stopper i nærheden, herunder ved Gammel Strand og Nørreport.
- S-tog: Nørreport Station betjenes af flere S-togslinjer
Vi anbefaler at du bruger Rejseplanen.dk for den mest præcise ruteplanlægning.
Hvor kan jeg parkere min bil?
Vi har desværre ikke særskilte parkeringspladser til vores patienter. Vi henviser derfor til nærliggende parkeringshuse, såsom Q-Park i Illum og Magasin eller Parkeringshus på Gammel Mønt.
Har I elevator i bygningen?
Ja, hos Copenhagen Eye Institute prioriterer vi nem adgang for alle. Der er elevator i bygningen, som kører direkte op til klinikken på 2. sal. Dette sikrer et bekvemt og tilgængeligt besøg for alle vores patienter.
Praktisk information om dit besøg
kommer jeg ind til tiden?
Vi laver altid grundig øjenundersøgelse med alle nødvendige forundersøgelser. Derfor bør du forvente at dit besøg tager mellem 30-60 minutter. Tidsforbruget kan dog variere afhængigt af den specifikke undersøgelse eller behandling, du skal have. Vi bestræber os altid på at minimere ventetiden.
Skal jeg dråbes, kan jeg køre/arbejde efter min aftale?
Det afhænger af den type undersøgelse, du skal have. Hvis dine øjne skal dryppes med pupiludvidende dråber, vil dit syn være sløret i flere timer efterfølgende. Du bør derfor ikke køre bil eller udføre præcisionsarbejde umiddelbart efter aftalen. Vi anbefaler at arrangere transport hjem og undgå arbejde, der kræver skarpt syn, resten af dagen. Spørg gerne personalet, hvis du er i tvivl.
Får jeg en ny tid til kontrol?
Hvis din øjenlæge vurderer, at der er behov for en kontrol, for du den nye tid tilsendt på sms i løbet af nogle dage. Dette sikrer den bedste opfølgning på din øjenbehandling.
Hvad gør jeg for at fornye min recept?
For at forny din recept på øjenmedicin kan du skrive til os gennem Lægevejen.dk eller Lægevejen-appen, når du har oprettet konto i servicen. Ellers skal du ringe os, og i de fleste tilfælde vil vi bede dig om at booke en kort konsultation, så øjenlægen kan vurdere behovet for fortsat medicinering og sikre, at behandlingen stadig er den rette for dig. Dette er for din egen sikkerheds skyld.
Har jeg behov for briller?
Hvis du oplever at dit syn forandres over en længere tid, er det en god idé at kontakte en optiker, brillebutikker tilbyder tit gratis synstjek. Hvis optikeren ikke kan tilpasse dine briller, eller hvis der mistænkes en øjensygdom, vil de anbefalet at søge rådgivning hos en øjenlæge. Børn over 12 år anbefales også at gå til optiker.
Skal jeg have alle mine briller med, når jeg møder til undersøgelse?
Ja, det er en god idé. Medbring gerne alle dine nuværende hverdagsbriller. Du behøver ikke medbringe læsebriller eller solbriller. Det hjælper øjenlægen med at få et komplet billede af dit syn.
Skal jeg have mine kontaktlinser i, når jeg møder til konsultation?
Du må gerne have kontaktlinser i, når du møder op hos os, men vi beder dig tage dem ud inden din undersøgelse. Vi anbefaler derfor, at du medbringer et nyt sæt kontaktlinser til efter din konsultation. Ideelt ville være hvis du holder en 24 timers pause inden, for at få den mest præcise målingsresultat, men kun hvis det kan lade sig gøre i din hverdag.
Jeg har et bygkorn, kan der gøres noget?
Den bedste behandling for et bygkorn er varmebehandling og let massage i cirkulære bevægelser. Du kan bruge et varmt omslag på det påvirkede område i cirka 5-10 minutter ad gangen flere gange om dagen. Dette kan hjælpe med at åbne det blokerede kirtelområde og lindre symptomerne. Det anbefales at undgå at klemme eller gnide på bygkornet, da dette kan forværre tilstanden og føre til infektion.
Hvis du har prøvet ovenstående metoder uden held, beder vi dig bestille en tid hos os, for at planlægge den bedste behandling.
Skal jeg bruge en henvisning?
Nej, du behøver ikke en henvisning for at bestille tid hos os. Hvis du oplever nedsat syn, men ikke har været hos optikeren til en synstjek i for eksempel en brillebutik endnu, kan det dog være en god idé at konsultere en optiker først.
Kan jeg benytte min sundhedsforsikring?
Ja, I vores privatklinik kan du benytte din sundhedsforsikring. Læs mere om dine muligheder her: sundhedsforsikring hos øjenlæge